Heeft u geen uniek aanbod? Waarom zou ik u dan kiezen?

Een uniek aanbod is het meest belangrijke aspect voor je succes.Helaas is het niet eenvoudig om dit te creëren.

Veel ondernemers zijn generalisten. Zij zijn actief op een breed vlak. Een groenteboer verkoopt zoveel mogelijk verschillende groenten, en daarnaast ook fruit. En het liefst verbreedt hij zijn assortiment nog verder.

Hij beseft daarmee niet dat hij zich stort in de grijze massa. Want zovele groenteboeren doen wat hij doet. En door nog breder te gaan, betreedt hij alleen maar het domein van meer concurrenten…

Ga niet breed, maar diep

Probeer eens niet breed te denken, maar diep. Neem eens één aspect van je dienstverlening. Weet je daar alles van af?

Natuurlijk, hoor ik je zeggen. Maar weet je ook meer van dat aspect dan je concurrenten? En is er nog meer te weten over dat aspect dan je al weet?

Het belang van DE expert

Indien je er voor kiest om te specialiseren in één aspect van jouw vakgebied, dan heeft dat de volgende voordelen:

  • Het creëert duidelijkheid voor jou en je bedrijf. Dit ben ik, en hier ben ik goed in
  • Het heeft nieuwswaarde: Schilder Jan is niet de zoveelste Winterschilder, maar hij is anders, hij is DE duurzame verf-specialist (bijvoorbeeld)
  • Het trekt klanten. Waarom zou ik mijn mollen laten verwijderen door een ongedierte bestrijder, wanneer ik ook een mollenvanger kan krijgen?

Ja maar…

Ik hoor je al tegensputteren:

  • Ik kan veel meer dan alleen dat
  • Ik wil me niet beperken
  • Moet ik dan nee zeggen tegen andere klussen? Dat kost me business!

Wees niet bang. Wanneer je de expert bent in het één, sluit dat het ander niet uit. Wanneer een bakker bekend staat om zijn verse brood, wil dat niet zeggen dat de smaak bij hem niet belangrijk is.

Je kan gerust expertise behouden op alle andere aspecten, zolang je er maar één aspect als meest belangrijke hebt uitgelicht.

Het zijn van een expert levert juist klanten op. Je hoeft geen klanten te laten lopen, al is dat soms wel verstandig. Maar je zal vooral merken, dat de klanten naar je toe komen.

Hoe vind je een unieke propositie?

Voor veel ondernemers is het niet zo eenvoudig. Wanneer ik ze vraag naar wat hen uniek maakt, komen ze niet veel verder dan “een goede service”, of “de kwaliteit”.

Helaas zijn dat dingen die iedereen roept, terecht of onterecht.

Een unieke propositie moet je niet zoeken, die moet je creëren. Waar WIL je uniek in zijn?

Ga bij jezelf te rade. Wat is belangrijk voor je? En wat wil je dat jouw klanten het meest bijblijft aan jouw dienstverlening?

Diep jouw uniekheid uit

Indien je een uniekheid gekozen hebt, is het ook belangrijk om dat uit te diepen.

Je maakt als slager de lekkerste worsten. Maar wat houdt dat allemaal in? Ieder radartje in het proces moet dan draaien om het lekker maken van de worsten.

En maak dat dan ook bekend! Vertel waarom jouw worsten zo lekker zijn. En waarom daar in het hele proces een specifieke aanpak voor nodig is.

Deze informatie wordt een belangrijk aspect in al je marketing uitingen.

Het creëren van een uniek aanbod is niet eenvoudig

Verreweg de meeste bedrijven slagen niet in het vinden van een uniekheid. Ze zijn te bang om keuzes te maken.

Terwijl juist die bedrijven die wel een keuze maken, het meest succesvol zijn. Voorbeelden?

  • Domino’s Pizza – Levert pizza’s binnen 30 minuten
  • The Body Shop – Schoonheidsproducten, die niet op dieren getest zijn
  • Hotel the Benjamin in New York – garandeert een goede nachtrust

En ook jij kan een uniek aanbod creëren. Al heb je daar misschien wel hulp voor nodig.

Zonder Vleugels helpt je in dit proces, en zorgt ervoor dat jouw uniekheid ook zichtbaar wordt in de markt. Je zal bekend komen te staan als DE expert, en dat levert klanten op.

Vraag meer informatie aan over de uniekheid

Het profiel van Patrick van der Meer op LinkedIn Volg zondervleugels op Twitter Lees het weblog van Zonder Vleugels Zonder Vleugels op Facebook

Gratis

Tips, e-cursus en rapport


Testimonials

Ik vroeg me af of je die garanties wel kon waarmaken

Bij het lezen van je website vroeg ik me af of je de garantie over het aantal bezoekers en de klanten wel waar kon maken.

Maar mijn nieuwe website gaat in de eerste volle maand al de beloofde 300 bezoekers of meer halen!

Bovendien heeft hij al voor 2 klanten gezorgd, en de 3e heeft al belangstelling getoond.

Lia Smits, www.ontspannen-wandelreizen-marokko.com

Kan ik dat ook?

Voordat ik begon, dacht ik dat een website niets voor mij zou zijn.

Maar nu, na 3 jaar, sta ik versteld van maar liefst 1000 bezoekers per dag. En al helemaal dat dat daadwerkelijk geld opbrengt!

Sabine Kuipers, www.vakantie-met-kinderen.com