Sociale media inzetten om klanten te werven

Internet marketeers vertellen dat je sociale media moet inzetten om meer klanten te trekken. Sociale media zijn immers hot, en je kan niet meer zonder. Maar is dat wel zo, en hoe werkt dat dan?

Hoewel de vele toepassingen de wereld snel veroveren, lijkt niet alles geschikt als marketing middel. Wat kan het je immers opleveren als je ieder moment een berichtje verstuurt waar je mee bezig bent?

En eerlijk is eerlijk, vele toepassingen verdwijnen weer even snel als ze zijn opgekomen. Wat echter niet wegneemt dat sommige applicaties zullen blijven, en zeker bruikbaar zijn in jouw marketing strategie.

Wat zijn sociale media?

De sociale media definitie luidt als volgt: online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen.

Het draait hierbij om interactie tussen de gebruikers. Iedereen kan bijdragen, en iedereen kan ieders bijdragen zien.

Er zijn veel verschillende sociale media toepassingen. En er komen er steeds nieuwe bij. Voor zakelijk gebruik, en het werven van klanten zijn vooral de volgende van belang:

  • LinkedIn. Het platform voor professionals om online te netwerken.
  • Twitter. Het platform om korte berichten uit te wisselen.
  • Facebook en Hyves. Opgezet als mogelijkheden om met vrienden in contact te blijven. Maar nu ook veel gebruikt door bedrijven om contact te houden met hun klanten.

Van bovenstaande toepassingen worden de zakelijke toepassingen algemeen erkend.

Daarnaast zijn er nog vele andere toepassingen, waar nog niet iedereen het nut van inziet, of waar het nut nog van zal moeten blijken (denk aan FourSquare, GetGlue, etcetera).

Hoe zijn ze in te zetten?

Je kan sociale media op verschillende manieren inzetten:

  • Maak jezelf zichtbaar door een goed profiel. Gebruik hiervoor in ieder geval LinkedIn. Maar als je andere sociale media gebruikt is ook daar een goed profiel belangrijk.
  • Personal Branding. Toon je persoonlijkheid door het helpen van anderen, het geven van tips, en het tonen van uw expertise.
  • Follow-up. Volg je contacten, en stuur ze regelmatig een berichtje of reactie, zodat je bij hen in beeld blijft.
  • Stuur regelmatig leuke en nuttige berichtjes. Gebruik Twitter als mini-blog.
  • Zoek naar mensen die een vraag hebben op jouw vakgebied. Dit zijn potentiële klanten.

Voor al deze mogelijkheden geldt, dat het veel effectiever is indien jouw boodschap duidelijk is. Met andere woorden: een unieke marketing propositie is essentieel in al je activiteiten.

Duizelt het een beetje? Geen nood. Begin eenvoudig met het aanmaken van een profiel op LinkedIn.

En neem gerust contact met ons op voor meer informatie of hulp.

Het profiel van Patrick van der Meer op LinkedIn Volg zondervleugels op Twitter Lees het weblog van Zonder Vleugels Zonder Vleugels op Facebook

Gratis

Tips, e-cursus en rapport


Testimonials

Ik vroeg me af of je die garanties wel kon waarmaken

Bij het lezen van je website vroeg ik me af of je de garantie over het aantal bezoekers en de klanten wel waar kon maken.

Maar mijn nieuwe website gaat in de eerste volle maand al de beloofde 300 bezoekers of meer halen!

Bovendien heeft hij al voor 2 klanten gezorgd, en de 3e heeft al belangstelling getoond.

Lia Smits, www.ontspannen-wandelreizen-marokko.com

Kan ik dat ook?

Voordat ik begon, dacht ik dat een website niets voor mij zou zijn.

Maar nu, na 3 jaar, sta ik versteld van maar liefst 1000 bezoekers per dag. En al helemaal dat dat daadwerkelijk geld opbrengt!

Sabine Kuipers, www.vakantie-met-kinderen.com