Bij de conversie verbeteren gaat het meestal om het verleiden van een bezoeker tot het nemen van actie: het inschrijven voor een nieuwsbrief, contact opnemen, etcetera. Maar dit is slechts één stapje in het proces om een klant over de streep te trekken.
Heb je wel eens meegemaakt dat een klant op het laatste moment afhaakte? Dit gebeurt vaker dan je denkt, zonder een aanwijsbare reden, of toch?
Het vervelende aan een klant die afhaakt, is dat je meestal de reden niet kent. Je bent er van overtuigd dat jouw product of dienst zeer nuttig is voor deze klant, en je hebt er alles aan gedaan om hem te overtuigen.
Maar toch begint de klant plots te twijfelen, en haakt dan plots af. Blijkbaar mist hij iets om de beslissing te nemen, en te doen wat goed voor hem is.
Als je toch eens zou weten wat er nog mist, dan zou je dit niet overkomen zijn.
Het menselijk brein is een complex systeem. Het is in staat om snel te reageren op problemen. Maar het kan ook eindeloos blijven twijfelen over een belangrijke beslissing.
Blijkbaar zijn er diverse processen gelijktijdig aan de gang. Processen die de beslissing beïnvloeden.
Een belangrijk proces in de hersenen, is het alert zijn voor problemen. Om ongelukken te voorkomen zijn we continu alert voor gevaar.
Dat is de reden dat je eerst een probleem van je klant dient te benoemen, zodat je de aandacht krijgt.
Vervolgens dien je de oplossing voor het probleem aan te reiken. En je dient de klant duidelijk te maken waarom jouw oplossing de beste is.
Maar dan begint het eigenlijk pas. Want dan beginnen de hersenen met het verzinnen van bezwaren.
Bij iedere beslissing verzinnen we bezwaren. Die bezwaren hebben ook een doel, zij behoeden ons voor het nemen van de verkeerde beslissingen.
Het enige wat dus dient te gebeuren, is het wegnemen van de bezwaren.
En dat is dus de belangrijkste taak bij het verkopen van jouw product of dienst.
Een aantal van de bezwaren zal je zelf kunnen verzinnen. De prijs van jouw product bijvoorbeeld, en of het wel geschikt is voor de situatie van de klant.
Maar er zijn altijd bezwaren die je niet zelf kunt bedenken. Om achter die bezwaren te komen, dient je je klanten te ondervragen.
Om de conversie te verbeteren, moet je dus de bezwaren weghalen. Een eerste belangrijke stap daarin is om ze te benoemen.
De meeste ondernemers praten liever niet over de mogelijke bezwaren. Zij hopen dat die bezwaren er dan niet zullen zijn, maar dat is een misvatting. Je kan ze dus maar beter wel benoemen.
Vervolgens bedenk je voor ieder bezwaar hoe je dat kan wegnemen. Voor ieder bezwaar kan dat een andere manier zijn. Dit kan je pas bedenken, wanneer je het bezwaar kent.
Een algemeen bezwaar is dat de klant altijd een risico loopt. Wat als het product toch niet geschikt blijkt? Dan is de klant een hoop geld kwijt, zonder resultaat.
Om dit risico weg te halen, dien je een garantie te geven. Niet goed, geld terug!
Uiteraard moet je daarvoor wel overtuigd zijn dat je product of dienst goed is. Maar dat ben je toch wel?
De meeste ondernemers bieden niet zo'n garantie. Dat geeft je een enorm voordeel wanneer je het wel doet! Het geeft een enorme verbetering van de conversie, wanneer je garantie goed in elkaar steekt.
Zonder Vleugels kan je helpen om de obstakels voor jouw klanten weg te halen. Neem voor meer informatie contact met ons op.
Tips, e-cursus en rapport
Bij het lezen van je website vroeg ik me af of je de garantie over het aantal bezoekers en de klanten wel waar kon maken.
Maar mijn nieuwe website gaat in de eerste volle maand al de beloofde 300 bezoekers of meer halen!
Bovendien heeft hij al voor 2 klanten gezorgd, en de 3e heeft al belangstelling getoond.
Lia Smits, www.ontspannen-wandelreizen-marokko.com
Voordat ik begon, dacht ik dat een website niets voor mij zou zijn.
Maar nu, na 3 jaar, sta ik versteld van maar liefst 1000 bezoekers per dag. En al helemaal dat dat daadwerkelijk geld opbrengt!
Sabine Kuipers, www.vakantie-met-kinderen.com